Migrenefri og strikkelyst

I dag var det fantastisk godt å våkne. Er noen dager siden jeg våknet uten migrene, men det gjorde jeg altså i dag. Og siden det er ferie i heimen, startet dagen med ei lang strikke- og kaffestund sammen med Tormod.

Brun strikkebukse
Dagen i dag startet med strikking og kaffe

Akkurat nå strikker jeg på ei ny bukse fra Sandneshefte nr.1504. Den første strikket jeg i mini alpakka, men på denne bruker jeg med Drops Alpaca. Har liggende mange nøster av det garnet, etter flere gensere jeg har strikket tidligere. Den eneste ulempen med dette garnet er at det kun er håndvask. Synes det er så rart at Alpacagarnet fra Sandnes kan vaskes i maskin (ullprogram), men Alpacagarnet fra Drops må håndvaskes. Er det noen som har et godt svar på det?

Jeg fikk også sydd i knapper på ei gromguttbukse og lue i dag. Har etterhvert fått et stort lager med knapper kjøpt på Ebay, og til dette settet valgte jeg søte griseknapper.

grønn gromguttbukse og lue
Gromguttbukse og lue med søte griseknapper

Selv om det har blitt en god del strikking i dag, ble det også tid til en tur i skogen sammen med Tormod og vår trofaste turvenn Leah.

Det har foresten kommen nysnø, noe jeg så absolutt kunne klart meg uten.

Leah på tur
Litt klabbeføre, men ingen hindring for Leah
Skogstur
Fine farger på ei ellers grå årstid

I morgen er det spådd fint vær, så om migrenen er fraværende, kan det hende at det blir en tur til fjells.

Fortsatt god påske!

 

Kommentarer

Påskeferie, strikk og skogstur

I år blir det hjemmepåske på oss. Med ungdom i hus, og delvis ansvaret for tre hester, er det greit å ha «base» hjemme. Det er i grunnen helt greit å ikke ha for mange planer, men heller ta det som det kommer.

Så lang har ikke været vært noe å skryte av, men fint å traske seg en tur i skogen. (fjellet har ikke fristet)

skogstur
Fra dagens skogstur

Som du ser så har det kommet litt nysnø i Skjåk. Det klarer jeg meg godt uten nå……er innstilt på vår og fint vær.

skogstur
Harsheimlia, med utsikt mot Bismo

På  strikkefronten har det blitt mye «tantestrikk» i det siste. Jeg fant så tøff ei bukseoppskrift i et Sandneshefte, og siden jeg hadde liggende en del Sandnes minialpacagarn, ble buksen strikket i det.

Gul strikkebukse
Tøff gul knøttebukse

Av restegarnet strikket jeg et par små babyhalser, etter en enkel oppskrift jeg fant på nett.

Baby strikkehals
Enkel babyhals strikket i Sandnesgarn minialpaca

Ønsker deg en fin og god påske. Håper du slenger innom igjen:-)

 

Kommentarer

Trultemor buksedress

annonse

Jeg begynner etterhvert å få en del strikkeoppskrifter og bøker, men faller ofte tilbake på Klompelompebøkene.

For noen dager siden fikk jeg vite at det kommer en liten tantejente i august.

Etter å ha sett gjennom hefter og bøker havnet jeg på en oppskrift i første Klompelompeboka, Trultemor-buksedress.

Trultemor-buksedress
Trultemor-buksedress

Jeg har foresten strikket buksen i en garnmerke jeg aldri har brukt før. Det heter Knit At Home, og garntypen er Superfine Merino Wool. Virker som et supert garn, og minner meg litt om Dropsgarnet.

Er spent på hvordan det oppfører seg etter vask.

Knit At Home
Knit At Home

Jeg har igjen to nøster med denne fargen, så nå skal jeg sette meg ned med oppskriftene mine, og se om jeg finner noe fint.

Kanskje noe som passer til buksen?

Oppskriften til Trultemor buksedress finner du i Klompelompeboka, som du kan kjøpe her

 

 

 

 

Kommentarer

Tantestrikk

Er inne i ei periode med mye småstrikk, rett og slett på grunn av at jeg skal bli tante til to på seinsommeren.

Gleder meg stort. Strikkelista er lang, både med gutteklær og jenteklær.

Jeg har brukt mye tid på å finne oppskrifter både med inspirasjon fra Instagram, strikkebøker og strikkehefter. Det er nok strikkinga som er morsomst, men prosessen med å finne oppskrifter og garntype hører også med. ( har etterhvert fått et stort garnlager, så jeg prøver å bruke av det. )

På Instagram fant jeg bilde av denne søte romperen. Søkte på oppskrifta på nett, og fant ut at den kunne kjøpes fra Petite Knit. Denne er strikket i Drops Big Merino.

Lillebrors romper
Lillebrors romper

Den andre romperen har jeg strikket i Drops Nepal.

Lillebrors romer
Lillebrors romper

Jeg har også strikket flere bokser, blant annet to av Gromguttbuksa fra den nyeste Klompelompeboka. Den ene strikket jeg med riller, den andre i glattstrikk. begge er strikket i  Drops Merino Ekstra Fine. Knappene er kjøpt på Ebay til en ekstrem billig penge. Fraktfritt…….

Grønn Gromgutt-bukse
Grønn Gromgutt-bukse
Brun Gromgutt-bukse
Brun Gromgutt-bukse

Tar meg en tur ut nå. Strikkinga må vente til etter middag:-)

 

 

 

 

 

Morsdag, strikking og kaffe!

Dette skal mye av dagen min handle om i dag. Yngstemann og Tormod har reist til Grotli for å stå på slalom/gå på ski, og jeg skal kose meg med et nytt strikkeprosjekt. Det blir nok en tur ut med hunden etterhvert også.

Supergode Franske makroner og kakepinner.

På strikkepinnene har jeg en ny genser. Denne gangen strikker jeg til eldste sønn i huset. Han skal jobbe under hele X Games på Hafjell (foto), så da kan det nok bli greit med en god ullgenser.

Marygenseren jeg har strikket på i det siste, ble ferdig i gårkveld. Den har Live fått. Jeg strikket den i Drops Air, så genseren ble veldig lett og myk. En typisk kosegenser!

Brun Marygenser
Min andre Marygenser strikket i Drops Air.

Jeg har bestilt meg en haug med knapper fra Ebay, blant annet flere ulike typer med skriften «Hand made» Festet en slik på genseren til Live. Litt usikker på om det ble fint…..

Merke/knapp bestilt fra Ebay.

Ønsker alle dere fantastiske mødre en finfin dag. Håper dere blir gjort litt stas på i dag. Og husk, i dag er det lov å bruke ekstra tid på strikkingen:-)

Kommentarer

Igang igjen!

Etter en bloggetørke på flere måneder er jeg i gang igjen. Med ny maskin og en enklere side blir nok terskelen for å blogge litt mindre.

Det har på ingen måte vært noen tørke når det gjelder strikking. Strikkeprosjektene her stått i kø, og lista over nye prosjekter er lengre enn lang! Når jeg så vidt har begynt på et nytt prosjekt, har jeg allerede begynt å planlagt og gledet meg til neste.

Nå er det en ny Marygenser som strikkes. For noen dager siden ble jeg ferdig med en Marygenser som jeg strikket i Drops Air. Det ble igjen masse garn, så da startet jeg like godt på en ny.

Brun Marygenser
En ny Marygenser på pinnene.

 

Før det ble tid til strikking i dag, gikk jeg på en flott fjelltur  sammen med min gode veninne Grete.

Med kaffe i koppen og strålende sol fikk vi skravlet både om garn og oppskrifter. Jeg har nemlig fått Grete på strikkekjøret:-)

 

To blide damer på Heggebottsetra.
Ingen ting å si på humøret!
Heggebottsetra
Kaldt med fantastiskt fint på Heggebottsetra i dag.

 

 

Kommentarer

75 meter med garn til morgenkaffen

Noe av det beste jeg vet er helgene der vi ikke trenger å se på klokken.

I dag gikk det derfor med 75 meter med garn til morgenkaffen.

Altså, vi satt ganske lenge. Herlig!

Forresten så regnet det også, så det fristet ikke å gå ut.

Strikketips
Herlig stund.

Jeg har startet på Mannens Mary genser til, ja nettopp, mannen:-)

Hadde planer om at det skulle være bursdagsgave til Tormod, men jeg tror han skal få den når den blir ferdig.

Har lagt min elsk på det mønsteret. Enkelt men utrolig fint.

Jeg har ikke bare strikket i dag altså.

Etter en sen og god frokost (og litt strikking ute……) dro vi på Geocach/Fjellgeittur til Høgfossen med minstemann.

Ingen lang tur, men utrolig fin natur.

Nå blir det etterhvert grilling, og kanskje ei økt strikking:-)

Lang kaffe og strikkemorgen!

Alle gode ting er tre!

Alle gode ting er tre:-)

Dette er altså min tredje lett genser med oppskrift fra Pickles.

Det er den andre som er strikket med Drops Air.

Jeg har falt fullstendig for den modellen. Ikke minst på grunn av de halvlange ermene.

Pleier som regel og brette opp ermene når jeg skal gjøre noe, men det slipper jeg med denne genseren. Praktisk!

Nå har jeg faktisk ingen påbegynte strikkeprosjekter, men en drøss av planlagte.

Jeg får ta et dykk i garnlageret og se hva som frister (kan jo ikke gå helga i møte uten garn i kurven!).

Her kan du lese mer om min tredje Lett Genser fra Pickles.

God helg til deg og dine 🙂

Kommentarer

17.mai, strikking og fjelltur

Da er 17.mai over for denne gang, og jeg hadde en alle tiders dag sammen med familien.

Først på dagen var vi på tradisjonell feiring, før turen gikk til svigers der vi bl.a hadde potetløp, og spiste nydelig mat.

Det vil si, det ble alt for mye mat. Bunaden er ikke laget for slike måltid.

Det var derfor en fantastisk følelse når siste knappen var åpnet, og jeg kunne ta den av.

I dag var jeg så heldig at jeg kunne starte dagen med en fjelltur sammen med ei god turveninne.

Målet var Stavåsen i Skjåk.

Det kjentes ut som om beina var fulle av bly, men opp kom vi, og en flott plass var det (bortsett fra at det begynte å snø).

Etter turen var vi og spiste rester fra i går, så nå tror jeg nok at det må bli en tur i morgen også…..

Ellers har jeg helt glemt og legge ut bilder av «Lett Genser» som jeg har strikket i Drops Air.

Det er en enkel oppskrift fra Pickles, som jeg har strikket både i «originalgarnet» og med Drops Air.

Jeg må nok innrømme at jeg foretrekker Drops Air. Synes Picklesgarnet mistet fort formen.

Har ikke de beste bildene av genseren, men dere ser nå hvordan den ble.

Lett Genser strikket med Drops Air

 

Kommentarer

Snøløvgenser klar til levering

Med ei god kanne kaffe, ble min 6.Snøløvgenser ferdig i dag.

Dette er nok en av mine favoritter når det gjelder strikkegensere.

Den er veldig enkel å strikke, og har et veldig fint bladmønster som er inspirert av snødekte blader.

Jeg har strikket den til nabojenta Lina. Hun kommer innom etter fotballtrening i kveld, for å hente den.

Håper den passer, og faller i smak.

Akkurat nå har jeg ingen strikkeprosjekter på gang, men tror jeg skal starte på en ny «Lett Genser» til meg selv.

Har strikket en i Drops Air, noe som fungerte veldig bra, så jeg går nok for det garnet.

Har foresten kjøpt masse av Drops Air garnet på salg:-)

Er vel kanskje bomullsgarn som er aktuelt nå fremover, men her jeg bor, er ull aktuelt året rundt….

Snøvløvgenser i lilla og hvitt

Kommentarer