Slik bruker du maskemarkører

Maskemarkør brukt under strikking

Bortsett fra garn og strikkepinner, er jeg helt avhengig av maskemarkører til rundstrikkeprosjekter. Her har du noen tips til hvordan du også kan bruke maskemarkører i dine strikkeprosjekt.

Det har etterhvert kommet en hel del ulike markører på markedet, men alle har den samme funksjonen.

maskemarøkr på genser

maskemarkør
Enkle markører av plast.

 

Det er flere måter å bruke markørene på.

1.Maskemarkører kan brukes for å markere starten av omgangen. Du setter markøren der hvor du samler runden. Deretter flytter du den fra venstre til høyre pinne hver gang du strikker forbi den.

Maskemarkør brukt under strikking
En liten kopp som markerer starten på omgangen.

 

2.Maskemarkører kan hjelper deg å huske hvor du skal øke og felle på pinnen.

3.Maskemarkøren kan brukes til å markere hvor langt du har strikket.

4.Maskemarkøren kan brukes til å dele strikkingen opp i mønsterrapporter.

maskemarkører sølvfarget
Maskemarkører som ligger i nettbutikken min.
Fargede maskemarkører
Fine maskemarkører med perler.

Her kan du se maskemarkørene i nettbutikken min

 

 

 

Månedens sokkesett fra Millas Mikrofargeri

Det har etter hvert dukket opp flere som driver med farging av garn, blant annet Millas Mikrofargeri i Trondheim. Hun farger aldeles nydelig garn, og selger på nett.

Å strikke med håndfarget garn er egentlig ikke forskjellig fra å strikke med alt annet garn, men det ga liksom en veldig lykkefølelse. Millas mikrofargeri selger hver måned et nytt sett med sokkegarn, og jeg bestilte det fra februar måned. Hovedfargen heter Salvie. Et garn som er lyst pistasjegrønt med spetter i mørkegrønt og lilla. Kontrastfargen har en nydelig gammelrosa nyanse.

strikkesokker

Det følger ikke med oppskrift, så resultatet blir ulikt. Jeg tok utgangspunkt i en sokkeoppskrift jeg fant i et ukeblad for en god stund siden. Resultatet ble slik:

strikkesokker

strikkesokker

strikkesokker

Jeg tenkte i utgangspunket at jeg ikke skulle bestille for mars, men da jeg så garnet og fargen, ble jeg fristet. Da er det bare å glede seg til det kommer pakke i poste……

 

 

 

Felle av masker: slik gjør du det

Strikketips til hvordan felle av masker
Slik feller du av masker

Nybegynner på strikking? Her har du en trinn for trinn-guide som viser deg hvordan du går fram når du skal felle av masker.

  1. Strikk to masker, slik at du får begge maskene på høyre pinne
  2. Dra den første masken over den andre. Da skal du sitte igjen med en maske på høyre strikkepinne
  3. Strikk en ny maske, slik at du har den på høyre pinne
  4. Dra den andre masken på høyre pinne over den nye masken du fikk i trinn 3
  5. Fortsett prosessen til du sitter igjen med en maske.
  6. Til slutt klipper du tråden, tar tak i den siste masken og drar

Les også: slik legger du opp masker

Her har du en detaljert videoguide også, slik at det blir lettere for deg å se framgangsmåten:

Legge opp masker: nybegynnerguide

hvordan legge opp masker
Det er enkelt å legge opp masker dersom du følger denne guiden.

Lurer du på hvordan du skal legge opp masker? Her har du en enkel guide til hvordan du legger opp masker til ditt neste strikkeprosjekt.

Endelig. Du sitter der klar med garn, strikkeoppskrift og et helt lite arsenal med strikkepinner.

Men så var det dette med å komme i gang, da. Hvordan går en egentlig fram for å legge opp masker? Her får du det hele forklart trinn for trinn:

  1. Lag en løkke
  2. Tre en strikkepinne inn i løkken
  3. Stram løkken rundt pinnen
  4. Hold garnet i venstre hånd og strikkepinnen i høyre (ikke bli forvirret, jeg har lagt til en videoguide nederst på siden)
  5. Ta strikkepinnen bak og over garnet som ligger på tommelfingeren på venstrehånda di
  6. Dra deretter strikkepinnen tilbake samme vei
  7. Fjern tommelen fra løkken, og stram masken

Gratulerer! Du har nå lagt opp din første maske. Nå er det bare å fortsette til du har så mange masker som du trenger.

Dersom du trenger en visuell guide til hvordan du legger opp masker, så kan du ta en kikk på denne videoen:

 

 

 


Tid for julegavestrikk

strikkelue

Nå har jeg mange prosjekter på gang. Har en tendens til å starte på noe nytt, før jeg er ferdig med et prosjekt. Nå er det julegaver som strikkes, og jeg tror det ligger seks uferdige ting i strikkehaugen. ( skal ta et tak etterpå, for å ferdigstille noe av det)

Det meste er smågaver som votter, sokker, luer o.l. Er alltid hyggelig å gi bort hjemmelagde gaver. Er akkurat ferdig med to luer. Er kun trådfesting igjen.

Lua heter luselue. Denne er strikket med Drops Nepal på pinnestr.5, altså et prosjekt du kan bli ferdig med på en kveld.

Peiskos i 18 minus

 

To små julegaver ferdige

Den rosa og grå luen er strikket av restegarn (noe jeg har masse av….) Er ikke  flink nok  til å bruke fantasien til å få brukt opp slikt garn. Der må jeg skjerpe meg.

Ei anna strikkegave er Råtassluen fra Klompelompe. Den er strikket i Drops Big Merino. Denne sitter veldig godt på hodet, og er god og varm.

Ei god og varm lue med hals

I morgen reiser jeg og mannen til Oslo, så nå må jeg snart pakke strikkeveska. Vi skal rett og slett kose oss noen dager på hotell med god mat og drikke. Han skal holde et kurs  torsdag, så da har jeg planer om å besøke garnbutikken Pickles. Ellers har jeg ingen planer. Skal ta det som det kommer, men håper på å få litt julestemning:-)

 

Tid for nisseluestrikk

rød nisselue

Har liksom blitt en førjulstradisjon å strikke nisseluer før jul. Er mange smånisser som skal ut på nissestreker, og da må de jo ha nisseluer.

Det florerer av nisselueoppskrifter, og som vanlig har jeg funnet årets oppskrift via Instagram. Den heter “Oopsdeterjulnisselue” og er laget av Marianne J.Bjerkmann eller @knitsandpieces som hun heter på Instagram.

Jeg har strikket luene i Drops Nepal (foreslått garntype), så denne luen er ganske rask å strikke på pinne nr.4,5 og 5.

bilde av rød nisselue
Koselig førjulsstrikk
rød nisselue
Festing av tråder og duskelaging
rød nisselue
Nisseluer klare for levering

Må nok innrømme at julefølelsen ikke har kommet enda. Med mange plussgrader ute, minner det mere om vår. Jeg prøvde på et forsøk i går, da jeg skulle begynne å vaske ned stuen. Med musikk på radion på en av julekanalene, håpet jeg at jeg skulle få et snev av julefølelse, men den dukket ikke opp……Ja ja den kommer vel etterhvert. Er jo bare midt i november enda.

Er foresten godt i gang med julegavestrikken. Neste prosjek blir Løvfallskjørt str.1-2 år. Gledere meg til å starte på det. Garn og pinner ligger klare.

hund på skogstur
Ikke mye som minner om vinter
på skogstur
Isskulptur i bekken

 

 

 

 

Ufo-oktober

vintervarmsjal

Med inspirasjon fra Instagram, har jeg tatt fatt på mine strikkeufoer. Jeg hadde som mål i januar om å fullføre nye strikkeprosjekter før jeg startet på noe nytt. Hver gang jeg er i gang med noe nytt, begynner jeg og tenke på neste prosjekt,  så dette målet er umulig for meg å holde:-)

Det første fullførte ufoprosjektet ble Vintervarmsjal. Et utrolig nydelig sjal,som jeg “knotet” med da jeg startet på blonden, noe som gjorde at det havnet nederst i strikkekurven.

vintervarmsjal
Vintervarmsjal i supermyk alpakkaull

Den andre  ufoen er en enkel strikkegenser som heter Ferskengenser. Den startet jeg på i april 2017. Har ingen god grunn for at den ble liggene halvferdig.

Ferskengenser
Ingen grunn til at denne ikke skal bli ferdig….

Jeg har også blitt ferdig med min tredje Sorbet Cardigan. Den er strikket i helt andre farger enn de to første. Den ble litt 80-tallsinspirert på grunn av fargene.

Sorbet cardigan
Et nytt favorittplagg

 

Lykke med Sorbet Cardigan-spons

Bilde av Strikkejakke

Annonse

Lykken for en strikkenerd er bl.a.når det kommer en mail dumpende med tilbud om sponsing av garn, og hva jeg ønsker å strikke.

Denne gangen var det fra Sømsenteret. En nettbutikk med masse kvalitetsvarer som  garn, sytilbehør, stoff og symaskiner.

Bilde av garntype

I disse “Sorbet Cardigan-tider” falt garnvalget på garn til ei slik jakke. Etter å ha sjekket #sorbetcardigan på Instagram falt valget på DSA Faerytale. Det er ikke garnet som er anbefalt i oppskriften, men funker supert.

Bilde av Strikking

Kaffe passer godt sammen med strikking.

Bilde av Strikkejakke

Leah er med på det meste, også strikking.

Bilde av Sorbetcardigan

Her er min Sorbet Cardigan tatt i bruk før knappene kom på plass.

Her kan du lese mer om den ferdige Sorbet Cardigan jeg har strikket

Migrenefri og strikkelyst

I dag var det fantastisk godt å våkne. Er noen dager siden jeg våknet uten migrene, men det gjorde jeg altså i dag. Og siden det er ferie i heimen, startet dagen med ei lang strikke- og kaffestund sammen med Tormod.

Brun strikkebukse
Dagen i dag startet med strikking og kaffe

Akkurat nå strikker jeg på ei ny bukse fra Sandneshefte nr.1504. Den første strikket jeg i mini alpakka, men på denne bruker jeg med Drops Alpaca. Har liggende mange nøster av det garnet, etter flere gensere jeg har strikket tidligere.

Den eneste ulempen med dette garnet er at det kun er håndvask. Synes det er så rart at Alpacagarnet fra Sandnes kan vaskes i maskin (ullprogram), men Alpacagarnet fra Drops må håndvaskes. Er det noen som har et godt svar på det?

Jeg fikk også sydd i knapper på ei gromguttbukse og lue i dag. Har etterhvert fått et stort lager med knapper kjøpt på Ebay, og til dette settet valgte jeg søte griseknapper.

grønn gromguttbukse og lue
Gromguttbukse og lue med søte griseknapper

Selv om det har blitt en god del strikking i dag, ble det også tid til en tur i skogen sammen med Tormod og vår trofaste turvenn Leah.

Det har foresten kommen nysnø, noe jeg så absolutt kunne klart meg uten.

Leah på tur
Litt klabbeføre, men ingen hindring for Leah
Skogstur
Fine farger på ei ellers grå årstid

I morgen er det spådd fint vær, så om migrenen er fraværende, kan det hende at det blir en tur til fjells.

Fortsatt god påske!

 

Påskeferie, strikk og skogstur

I år blir det hjemmepåske på oss. Med ungdom i hus, og delvis ansvaret for tre hester, er det greit å ha “base” hjemme. Det er i grunnen helt greit å ikke ha for mange planer, men heller ta det som det kommer.

Så lang har ikke været vært noe å skryte av, men fint å traske seg en tur i skogen. (fjellet har ikke fristet)

skogstur
Fra dagens skogstur

Som du ser så har det kommet litt nysnø i Skjåk. Det klarer jeg meg godt uten nå……er innstilt på vår og fint vær.

skogstur
Harsheimlia, med utsikt mot Bismo

På  strikkefronten har det blitt mye “tantestrikk” i det siste. Jeg fant så tøff ei bukseoppskrift i et Sandneshefte, og siden jeg hadde liggende en del Sandnes minialpacagarn, ble buksen strikket i det.

Gul strikkebukse
Tøff gul knøttebukse

Av restegarnet strikket jeg et par små babyhalser, etter en enkel oppskrift jeg fant på nett.

Baby strikkehals
Enkel babyhals strikket i Sandnesgarn minialpaca

Ønsker deg en fin og god påske. Håper du slenger innom igjen:-)