Tid for nisseluestrikk

rød nisselue

Har liksom blitt en førjulstradisjon å strikke nisseluer før jul. Er mange smånisser som skal ut på nissestreker, og da må de jo ha nisseluer.

Det florerer av nisselueoppskrifter, og som vanlig har jeg funnet årets oppskrift via Instagram. Den heter “Oopsdeterjulnisselue” og er laget av Marianne J.Bjerkmann eller @knitsandpieces som hun heter på Instagram.

Jeg har strikket luene i Drops Nepal (foreslått garntype), så denne luen er ganske rask å strikke på pinne nr.4,5 og 5.

bilde av rød nisselue
Koselig førjulsstrikk
rød nisselue
Festing av tråder og duskelaging
rød nisselue
Nisseluer klare for levering

Må nok innrømme at julefølelsen ikke har kommet enda. Med mange plussgrader ute, minner det mere om vår. Jeg prøvde på et forsøk i går, da jeg skulle begynne å vaske ned stuen. Med musikk på radion på en av julekanalene, håpet jeg at jeg skulle få et snev av julefølelse, men den dukket ikke opp……Ja ja den kommer vel etterhvert. Er jo bare midt i november enda.

Er foresten godt i gang med julegavestrikken. Neste prosjek blir Løvfallskjørt str.1-2 år. Gledere meg til å starte på det. Garn og pinner ligger klare.

hund på skogstur
Ikke mye som minner om vinter
på skogstur
Isskulptur i bekken

 

 

 

 

Ufo-oktober

vintervarmsjal

Med inspirasjon fra Instagram, har jeg tatt fatt på mine strikkeufoer. Jeg hadde som mål i januar om å fullføre nye strikkeprosjekter før jeg startet på noe nytt. Hver gang jeg er i gang med noe nytt, begynner jeg og tenke på neste prosjekt,  så dette målet er umulig for meg å holde:-)

Det første fullførte ufoprosjektet ble Vintervarmsjal. Et utrolig nydelig sjal,som jeg “knotet” med da jeg startet på blonden, noe som gjorde at det havnet nederst i strikkekurven.

vintervarmsjal
Vintervarmsjal i supermyk alpakkaull

Den andre  ufoen er en enkel strikkegenser som heter Ferskengenser. Den startet jeg på i april 2017. Har ingen god grunn for at den ble liggene halvferdig.

Ferskengenser
Ingen grunn til at denne ikke skal bli ferdig….

Jeg har også blitt ferdig med min tredje Sorbet Cardigan. Den er strikket i helt andre farger enn de to første. Den ble litt 80-tallsinspirert på grunn av fargene.

Sorbet cardigan
Et nytt favorittplagg

 

Lykke med Sorbet Cardigan-spons

Bilde av Strikkejakke

Annonse

Lykken for en strikkenerd er bl.a.når det kommer en mail dumpende med tilbud om sponsing av garn, og hva jeg ønsker å strikke.

Denne gangen var det fra Sømsenteret. En nettbutikk med masse kvalitetsvarer som  garn, sytilbehør, stoff og symaskiner.

Bilde av garntype

I disse “Sorbet Cardigan-tider” falt garnvalget på garn til ei slik jakke. Etter å ha sjekket #sorbetcardigan på Instagram falt valget på DSA Faerytale. Det er ikke garnet som er anbefalt i oppskriften, men funker supert.

Bilde av Strikking

Kaffe passer godt sammen med strikking.

Bilde av Strikkejakke

Leah er med på det meste, også strikking.

Bilde av Sorbetcardigan

Her er min Sorbet Cardigan tatt i bruk før knappene kom på plass.

Her kan du lese mer om den ferdige Sorbet Cardigan jeg har strikket

Migrenefri og strikkelyst

I dag var det fantastisk godt å våkne. Er noen dager siden jeg våknet uten migrene, men det gjorde jeg altså i dag. Og siden det er ferie i heimen, startet dagen med ei lang strikke- og kaffestund sammen med Tormod.

Brun strikkebukse
Dagen i dag startet med strikking og kaffe

Akkurat nå strikker jeg på ei ny bukse fra Sandneshefte nr.1504. Den første strikket jeg i mini alpakka, men på denne bruker jeg med Drops Alpaca. Har liggende mange nøster av det garnet, etter flere gensere jeg har strikket tidligere.

Den eneste ulempen med dette garnet er at det kun er håndvask. Synes det er så rart at Alpacagarnet fra Sandnes kan vaskes i maskin (ullprogram), men Alpacagarnet fra Drops må håndvaskes. Er det noen som har et godt svar på det?

Jeg fikk også sydd i knapper på ei gromguttbukse og lue i dag. Har etterhvert fått et stort lager med knapper kjøpt på Ebay, og til dette settet valgte jeg søte griseknapper.

grønn gromguttbukse og lue
Gromguttbukse og lue med søte griseknapper

Selv om det har blitt en god del strikking i dag, ble det også tid til en tur i skogen sammen med Tormod og vår trofaste turvenn Leah.

Det har foresten kommen nysnø, noe jeg så absolutt kunne klart meg uten.

Leah på tur
Litt klabbeføre, men ingen hindring for Leah
Skogstur
Fine farger på ei ellers grå årstid

I morgen er det spådd fint vær, så om migrenen er fraværende, kan det hende at det blir en tur til fjells.

Fortsatt god påske!

 

Påskeferie, strikk og skogstur

I år blir det hjemmepåske på oss. Med ungdom i hus, og delvis ansvaret for tre hester, er det greit å ha “base” hjemme. Det er i grunnen helt greit å ikke ha for mange planer, men heller ta det som det kommer.

Så lang har ikke været vært noe å skryte av, men fint å traske seg en tur i skogen. (fjellet har ikke fristet)

skogstur
Fra dagens skogstur

Som du ser så har det kommet litt nysnø i Skjåk. Det klarer jeg meg godt uten nå……er innstilt på vår og fint vær.

skogstur
Harsheimlia, med utsikt mot Bismo

På  strikkefronten har det blitt mye “tantestrikk” i det siste. Jeg fant så tøff ei bukseoppskrift i et Sandneshefte, og siden jeg hadde liggende en del Sandnes minialpacagarn, ble buksen strikket i det.

Gul strikkebukse
Tøff gul knøttebukse

Av restegarnet strikket jeg et par små babyhalser, etter en enkel oppskrift jeg fant på nett.

Baby strikkehals
Enkel babyhals strikket i Sandnesgarn minialpaca

Ønsker deg en fin og god påske. Håper du slenger innom igjen:-)

 

Trultemor buksedress

annonse

Jeg begynner etterhvert å få en del strikkeoppskrifter og bøker, men faller ofte tilbake på Klompelompebøkene.

For noen dager siden fikk jeg vite at det kommer en liten tantejente i august.

Etter å ha sett gjennom hefter og bøker havnet jeg på en oppskrift i første Klompelompeboka, Trultemor-buksedress.

Trultemor-buksedress
Trultemor-buksedress

Jeg har foresten strikket buksen i en garnmerke jeg aldri har brukt før. Det heter Knit At Home, og garntypen er Superfine Merino Wool. Virker som et supert garn, og minner meg litt om Dropsgarnet.

Er spent på hvordan det oppfører seg etter vask.

Knit At Home
Knit At Home

Jeg har igjen to nøster med denne fargen, så nå skal jeg sette meg ned med oppskriftene mine, og se om jeg finner noe fint.

Kanskje noe som passer til buksen?

Oppskriften til Trultemor buksedress finner du i Klompelompeboka, som du kan kjøpe her

 

 

 

 

Tantestrikk

Er inne i ei periode med mye småstrikk, rett og slett på grunn av at jeg skal bli tante til to på seinsommeren.

Gleder meg stort. Strikkelista er lang, både med gutteklær og jenteklær.

Jeg har brukt mye tid på å finne oppskrifter både med inspirasjon fra Instagram, strikkebøker og strikkehefter. Det er nok strikkinga som er morsomst, men prosessen med å finne oppskrifter og garntype hører også med. ( har etterhvert fått et stort garnlager, så jeg prøver å bruke av det. )

På Instagram fant jeg bilde av denne søte romperen. Søkte på oppskrifta på nett, og fant ut at den kunne kjøpes fra Petite Knit. Denne er strikket i Drops Big Merino.

Lillebrors romper
Lillebrors romper

Den andre romperen har jeg strikket i Drops Nepal.

Lillebrors romer
Lillebrors romper

Jeg har også strikket flere bokser, blant annet to av Gromguttbuksa fra den nyeste Klompelompeboka. Den ene strikket jeg med riller, den andre i glattstrikk. begge er strikket i  Drops Merino Ekstra Fine. Knappene er kjøpt på Ebay til en ekstrem billig penge. Fraktfritt…….

Grønn Gromgutt-bukse
Grønn Gromgutt-bukse
Brun Gromgutt-bukse
Brun Gromgutt-bukse

Tar meg en tur ut nå. Strikkinga må vente til etter middag:-)

 

 

 

 

 

Morsdag, strikking og kaffe!

Dette skal mye av dagen min handle om i dag. Yngstemann og Tormod har reist til Grotli for å stå på slalom/gå på ski, og jeg skal kose meg med et nytt strikkeprosjekt. Det blir nok en tur ut med hunden etterhvert også.

Supergode Franske makroner og kakepinner.

På strikkepinnene har jeg en ny genser. Denne gangen strikker jeg til eldste sønn i huset. Han skal jobbe under hele X Games på Hafjell (foto), så da kan det nok bli greit med en god ullgenser.

Marygenseren jeg har strikket på i det siste, ble ferdig i gårkveld. Den har Live fått. Jeg strikket den i Drops Air, så genseren ble veldig lett og myk. En typisk kosegenser!

Brun Marygenser
Min andre Marygenser strikket i Drops Air.

Jeg har bestilt meg en haug med knapper fra Ebay, blant annet flere ulike typer med skriften “Hand made” Festet en slik på genseren til Live. Litt usikker på om det ble fint…..

Merke/knapp bestilt fra Ebay.

Ønsker alle dere fantastiske mødre en finfin dag. Håper dere blir gjort litt stas på i dag. Og husk, i dag er det lov å bruke ekstra tid på strikkingen:-)

Igang igjen!

Etter en bloggetørke på flere måneder er jeg i gang igjen. Med ny maskin og en enklere side blir nok terskelen for å blogge litt mindre.

Det har på ingen måte vært noen tørke når det gjelder strikking. Strikkeprosjektene her stått i kø, og lista over nye prosjekter er lengre enn lang! Når jeg så vidt har begynt på et nytt prosjekt, har jeg allerede begynt å planlagt og gledet meg til neste.

Nå er det en ny Marygenser som strikkes. For noen dager siden ble jeg ferdig med en Marygenser som jeg strikket i Drops Air. Det ble igjen masse garn, så da startet jeg like godt på en ny.

Brun Marygenser
En ny Marygenser på pinnene.

 

Før det ble tid til strikking i dag, gikk jeg på en flott fjelltur  sammen med min gode veninne Grete.

Med kaffe i koppen og strålende sol fikk vi skravlet både om garn og oppskrifter. Jeg har nemlig fått Grete på strikkekjøret:-)

 

To blide damer på Heggebottsetra.
Ingen ting å si på humøret!
Heggebottsetra
Kaldt med fantastiskt fint på Heggebottsetra i dag.

 

 

75 meter med garn til morgenkaffen

Noe av det beste jeg vet er helgene der vi ikke trenger å se på klokken.

I dag gikk det derfor med 75 meter med garn til morgenkaffen.

Altså, vi satt ganske lenge. Herlig!

Forresten så regnet det også, så det fristet ikke å gå ut.

Strikketips
Herlig stund.

Jeg har startet på Mannens Mary genser til, ja nettopp, mannen:-)

Hadde planer om at det skulle være bursdagsgave til Tormod, men jeg tror han skal få den når den blir ferdig.

Har lagt min elsk på det mønsteret. Enkelt men utrolig fint.

Jeg har ikke bare strikket i dag altså.

Etter en sen og god frokost (og litt strikking ute……) dro vi på Geocach/Fjellgeittur til Høgfossen med minstemann.

Ingen lang tur, men utrolig fin natur.

Nå blir det etterhvert grilling, og kanskje ei økt strikking:-)

Lang kaffe og strikkemorgen!